
Prečo s hudbou
Prečo má význam venovať sa hudbe?

Pravá strana mozgu je dedične muzikálna a ľavá hemisféra spracúva hudbu analyticky, ako výsledok hudobnej výchovy. Množstvo štúdií dokazuje, že mozgy profesionálnych hudobníkov vykazujú vyšší stupeň symetrie v porovnaní s nehudobníkmi, pretože zapájajú aj ľavú polovicu mozgu pri hraní so zapojením vestibulárneho systému a mozočka.

Spev a hra na hudobnom nástroji prispievajú k zlepšeniu jemnej motoriky, ako aj k vnímaniu zvukov, rytmu a vzorov. Spárovanie motorického výstupu so zvukmi a vizuálnymi obrazmi je základ písania a čítania. Je vysoko pravdepodobne, čím lepšie dokáže dieťa vnímať a reprodukovať zvuky pomocou motorického systému, tým viac sa zlepšujú aj ostatné súvisiace funkcie. Rozvíjajú ale nielen jemnú motoriku, ale aj zrakovo - motorickú integráciu, dieťa sa učí chápať sekvenčnosť, lebo hudba a hudobné frázy prirodzene obsahujú pravidelne sa opakujúce začiatok, stred a koniec, čím vzniká kadencia = prirodzená forma gramatiky.

Pomalá klasická hudba sa viac približuje alfa mozgovej aktivite. Mozog má tendenciu spomaliť a zosynchronizovať sa, je zrelaxovaný, myšlienky voľne prúdia, v mysli sa objavujú nové nápady, do mysle vstupujú nové riešenia problémov, pretože dochádza k lepšej obojstrannej komunikácii medzi pravou a ľavou hemisférou.

Hudbu dokážeme vnímať aj bez akéhokoľvek hudobného vzdelania primárne v pravej hemisfére, čo je časť mozgu, ktorá riadi rozlišovanie melódií, vnímanie jazyka, rytmus, priestorovú orientáciu a obrazové vnímanie. Toto sú zručnosti, ktoré dieťa využíva aj keď sa učí čítať, najmä pri metóde čítania celých slov. Uspávanky, pesničky a tanec do rytmu hudby v prvých piatich rokoch veku pomáhajú rozvinúť všetky ostatné zručnosti potrebné na čítanie a písanie.

Hudobná výchova je dôležitá aj pre rozvoj ľavej hemisféry v príprave na zvukové rozlišovanie, vnímanie rytmu, ale aj na nácvik numerických zručností a vyjadrovania. Tieto schopnosti sú dôležité pre nácvik hláskovania a rozvoj krátkodobej pamäte bez vizuálnych podnetov.

Zmysel hudby je možné vyjadriť bez slov, pomocou abstraktných obrazov v mysli poslucháča, čo aktivizuje pravú hemisféru a pomáha budovať slovnú zásobu, ľavá riadi vyjadrovanie. Pomocou hudby sa teda trénujú obe polovice mozgu.