
Otázky a odpovede
1. Charakteristika výuky
Výuka nie je vedená skupinovou formou výuky v podobe hudobno – pohybových hier. Výuka v SANA Music je od 4 - roku dieťaťa priamo zameraná na hru na hudobnom nástroji, podľa výberu rodiča, v individuálnej forme vyučovania.
2. Koľko stojí výuka?
Ceny sú rozlíšené podľa veku dieťaťa, nástroja, dĺžky hodiny a miesta vyučovania. Pre deti od 4 do 6 rokov, individuálna hodina v našich priestoroch zahŕňa komplexný hudobný rozvoj dieťaťa hrou na klávesový nástroj aj s hudobnými sprievodmi, hrou na Orffových nástrojoch, s využitím pre daný vek prispôsobených didaktických pomôcok k nácviku rytmizácie a hudobnej teórie. Poplatky sú od 10 € / 30 min., ak vyučovanie prebieha v našich priestoroch. V prípade vyučovania u Vás doma, sú ceny prispôsobené nákladom na cestovanie, prenosu pomôcok, rozsiahlejšej časovej spotrebe na presun pre učiteľa a väčšej stresovej záťaži učiteľa s prípravou podmienok na výuku. Preto Vás prosíme o uvedenie mesta Vášho bydliska. Cenník Vám bude zaslaný do emailu.
3. Mali by sme záujem o výuku u predškolského dieťaťa ale nevieme o aký nástroj má záujem?
Pred začatím výuky, prebehne z našej strany ukážková hodina, ktorá je samozrejme GRATIS a na nej uvidíme záujem dieťaťa o hudobnú výuku a jeho zvolený(-é) hudobný(-é) nástroj(-je). Podporujeme názor komplexného hudobného rozvoja u malých detí v rámci vedenia hry vo všetkých nástrojových skupinách aké sme disponovaní zabezpečiť (t.j. klávesové, dychové, bicie a strunové - gitara), pokiaľ je dieťa ponuke otvorené a rodič môže nástroje zabezpečiť. Dieťa si potom samo, po čase, vyberie nástroj (alebo sa uistí), ktorý nástroj mu vyhovuje.
4. Aké dlhé budú výukové hodiny?
U predškolských detí zohľadňujeme ich aktuálny vývinový stupeň a individuálne nastavujeme podmienky výuky podľa potrieb dieťaťa. Štandardná dĺžka výuky je 45 minút, ktorá sa pri začínajúcich deťoch skracuje na 30 min a pri starších (príp. dlhšie hrajúcich) individuálne predlžuje. Všetky ďalšie informácie (dĺžka a frekvencia hodín v týždni, spôsob platby, notové materiály atď.), Vám rada poskytnem, príp. ich dohodneme po ukážkovej hodine a potvrdení záujmu dieťaťa o výuku.
5. Mali by sme záujem o hudobnú výuku pre dieťa do 4 rokov. Je to možné alebo je ešte príliš skoro?
Hudobné vedenie detí od 3, 5 do 4 rokov cielene k hre na hudobnom nástroji môže byť dohodnutá až po konzultácii, dostatočnej výmene informácií o dieťati a ukážkovej hodine s dieťaťom. Ukážková hodina je samozrejme GRATIS a na nej uvidíme záujem dieťaťa o hudobnú výuku.
Je v mojom záujme aby pre dieťa každého veku bolo individuálne hudobné vedenie nastavené čo najefektívnejšie, v záujme rozvoja jeho potenciálu. Deti v danom vekovom období, vyžadujú rozfázovanejšie učivo vo veľmi špecifických podmienkach. Preto uprednostňujem prostredie triedy, kde môžem kontrolovať rušivé prvky výuky, zabezpečiť kontinuálnu koncentráciu dieťaťa, štandardizované a nemenné prostredie, v ktorom zmenu vnímajú veľmi citlivo. Taktiež učiteľ má jednoduchšiu prácu, pretože má k dispozícii všetky potrebné materiály k výuke, ktorých je veľké množstvo. Dieťa ešte nemusí byť osamostatnené od rodiča a môže potrebovať fyzickú prítomnosť a očný kontakt na hodine, z dôvodu pocitu bezpečia a sebaistoty, ktoré sa ešte vzťahujú ku konkrétnej referenčnej osobe.
6. Mali by sme záujem o hudobnú výuku pre deti do 3,5 roka? Je to možné alebo je ešte príliš skoro?
Individuálne sa tiež venujem hudobnému rozvoju detí od ich 4 mesiacov do 3,5 roka, no z časových a priestorových možností iba v obmedzenom rozsahu.
V danej oblasti však ešte nehovoríme o výuke ale spočiatku o hudobnej stimulácii a neskôr o hudobnom rozvoji dieťaťa. Samotné dieťa v jednotlivých fázach daného obdobia prechádza základnými vývinovými úlohami – rozvoj hrubej a jemnej motoriky, sebaobslužné činnosti, rozvoj reči, vnímanie a poznávanie svojho okolia, pri ktorých nadobúdaní je veľmi efektívna zvuková/hudobná stimulácia dieťaťa a prostredie bohaté na hudobné podnety.
7. Čo dieťa získa ak sa bude hudbe venovať už v predškolskom veku?
Zisk pre dieťa, v oblasti cizelovania hudobného sluchu, pamäte, rytmu, zvnútorňovania vzťahu k hudbe je neporovnateľný s deťmi, ktoré začnú hrať až v školskom veku. Nehovoriac aj o nadobudnutí hudobných vedomostí, keďže systematickým vedením nie je žiaden problém, aby deti v 6 roku (ak hrajú od 4.roku) funkčne rozlišovali a používali v klavírnej hre, noty v husľovom a basovom kľúči. Začať s hudobnou stimuláciou je potrebné od 4. mesiaca veku dieťatka a k cielenému hudobnému vedeniu k nástroju od cca 3,5 roka (to je ale individuálne, najneskôr v 4. roku). Je potrebné poznamenať, že sa to týka hry na všetkých hudobných nástrojoch, ktoré sú prispôsobiteľné telesnému vzrastu predškolských detí. Netvorí výnimku ani priečna flauta, saxofón, klarinet, gitara, lesný roh či violončelo. Učiteľ pripravený viesť danú vekovú kategóriu detí a nástroj, Vás bude o presnom postupe informovať. Svet v hudobnej oblasti vďaka technológiám výroby nástrojov obrovsky napredoval, len školstvo na univerzitách je málo flexibilné:)
8. Máme záujem o hudobnú výuku ale nevieme, či naše dieťa má hudobný sluch?
Ak by dieťa nemalo hudobný sluch, nenaučilo by sa žiadnu reč, pretože každý jazyk má svoju melódiu. Iba 2 % ľudí na svete je úplne amuzických. Ale ak sa pýtame na rozsah, ako je rozvinutý hudobný sluch u konkrétneho dieťaťa? Je to práca, ktorú je potrebné systematicky vykonávať do 6 roku, kedy sú k rozvoju hudobného sluchu, na krátke obdobie, vytvorené od prírody dokonalé podmienky.
9. Budeme musieť s dieťaťom doma cvičiť?
Obdobne ako dieťa privádzame ku všetkým aktivitám života cez seba obslužné činnosti (umývanie sa / zubov, obliekanie, obúvanie, stolovanie...), športové aktivity (gymnastika, balet..) až po vzdelávanie v škole, je nevyhnutná trpezlivosť rodiča a opakovanie aktivity dieťaťom. Avšak v každej vývinovej etape a v hudobnej ale aj iných oblastiach, postupujeme inak. Ak dieťa prejaví záujem o hru na hudobný nástroj v senzitívnej fáze 3 - 5 rokov, má dieťa predovšetkým predstavu " ochutnávky" danej aktivity. Zoznámenie sa s výukou s učiteľom v hudobnej triede, odsledovanie reakcie rodiča na vykonávanie danej činnosti doma, domáce hranie (neskôr cvičenie), koncertovanie. Až po nadobudnutí pozitívnych skúseností, ktoré sa v priebehu času zacyklia do systému, je dieťa pripravené sa rozhodnúť pokračovať alebo nepokračovať v danej činnosti. Rodič a učiteľ dieťaťu majú dopriať slobodu sa rozhodnúť.
Teda u 4 – 5 ročných detí, proces hrávania závisí priamo od rodiča, vytvárania podmienok (čas, priestor), ponuky k hrávaniu, spoločné hrávanie a atď. Približne po roku takejto práce, si dieťa začne sadať samé k nástroju lebo sa vytvoril návyk. No iba ak sa dieťa rozhodne, že je to aktivita dostatočne zaujímavá.
Ak dieťa dovŕši 6 rokov, má približne 2 – ročnú skúsenosť s hrou na nástroj a ak má záujem v hre pokračovať, je potrebné prenastavenie dieťaťa na pravidelné cvičenie v spoločne dohodnutom pláne.
Deťom, ktoré začnú hrať až vo veku 6 rokov, hovoríme od začiatku spolupráce o pravidelnom cvičení. Keďže sú to deti zaťažené novými povinnosťami v škole, rodič participuje z dôvodu uľahčenia dieťaťu, aby si na nové životné okolnosti plynule zvyklo.
10. Ako cvičiť s dieťaťom?
V SANA Music máme vypracovaný veľmi postupný, plynulý, nezaťažujúci, hravý spôsob, ktorý obdrží každý rodič, príslušne podľa veku dieťaťa. Nevyhnutná je iba dlhodobá spolupráca rodiča a čo najpravidelnejšie užívanie navrhnutého spôsobu nácviku skladieb. Spôsob domáceho nácviku skladieb u dieťaťa zohľadňuje, že nie každý rodič hral na nejakom hudobnom nástroji, a teda nie je daný spôsob spolupráce pre rodiča náročný aby ho s trochou záujmu a investovania času vedel zrealizovať.
11. Nie je to pre tak malé dieťa náročná aktivita?
Hra na hudobnom nástroji je veľmi komplexná psychická záťaž, ktorá žiada od dieťaťa sústredenú pozornosť, sledovanie abstraktných symbolov, presúvanie zraku a prispôsobovanie šošovky oka, kognitívnu analýzu vnímaných symbolov, auditívne vnímanie hudobného sprievodu, komparáciu vlastnej hry k nahrávke, vysielanie signálov z mozgu na perifériu pre stláčanie kláves/klapiek, atď. To všetko je skutočne psychická aj fyzická náročná práca pre dieťa do 6 rokov, takže dieťa je rýchlejšie unavené a po výuke musí byť výdatne vyživené. Predovšetkým, sme si vedomí tejto náročnosti na dieťa a pristupujeme ku každému dieťaťu s rešpektom, opatrne, so snahou individuálne nastaviť vyhovujúce podmienky, od dĺžky výuky, cez veku primerané notové materiály, veľkosť hudobných nástrojov a Montessori didaktické pomôcky (alebo vypracované na podklade Montessori metodiky), vďaka ktorým je možná hravá výuka u predškolských detí k hudobnému nástroju, vrátane hudobnej náuky.
12. Čo získajú všetky deti z dlhodobého hľadiska ak sa venujú hre na hudobný nástroj?
Rozvíjanie hudobných daností a hra na hudobnom nástroji veľmi pozitívne podporí u detí:
- koordináciu, jemnú motoriku prstov a hrubú motoriku pri činnostiach vyžadujúcich pohyb rúk, nôh, celého tela, ktoré v budúcnosti uplatní napr. pri šoférovaní auta, vykonávaní viacerých aktivít súčasne napr. pri deťoch, tancovaní
- trpezlivosť, disciplínu, samostatnosť, vzťah k poriadku, sebapoznávanie, celkové konanie, postoj k práci, ku kolektívu a k životu vôbec
- vnímanie, estetické cítenie, krátkodobú i dlhodobú pamäť, pozornosť, koncentráciu, inteligenciu, predstavivosť
- vzájomnú spoluprácu a komunikáciu v skupinovom muzicírovaní, ktoré vytvára pevné vzťahy a rozširuje okruh priateľov s hodnotnými záujmami.
- empatiu k spoluhráčom, učí sa prispôsobiť, porozumieť svojej individuálnej úlohe v rámci kolektívu, zodpovednosť za svoju úlohu
- radosť a uvoľnenie, emocionálny rozvoj, posilnenie sebadôvery sebahodnotenia ich osobnosti , verejné vystupovanie
- učenie sa fyziky – princípov akcie a reakcie
- učenie sa matematiky - pochopením rytmu, melódie, tempa sa deti učia deliť, vytvárať zlomky a rozpoznávať vzorce
- prípravu k budúcemu povolaniu profesionálneho hudobníka
- zdravie precvičovaním správneho dýchania (napr. pri astme), súhru dýchacích svalov a ďalších svalov hrudníka, zväčší objem pľúc, posilní bránicu, spevní chrbtové svalstvo a kolmé držanie tela