Priečna flauta

Hráč ju drží vodorovne vpravo od tela. Zvuk sa vyludzuje špecifickým zovretím pier a vyfukovaním prúdu vzduchu do otvoru – podobne ako sa fúka do fľaše alebo uzáveru pera. Je to jednoduché pre deti, ktoré dostatočne ovládajú pery a dokážu ich rôzne špúliť. Skladá sa z troch dielov, ktoré sa vkladajú do malého kufríka a rýchlo sa dajú poskladať. Dá sa pri nej hrať v sede, ale kvôli dýchaniu je lepšie hrať v stoji. Prstoklad je podobný ako pri zobcovej flaute, čo je výhodou keď ňou dieťa začína. Spôsob zošpúlenia pier však je úplne odlišný a pri prestúpení z dlhodobej hry zo zobcovej na priečnu flautu, spôsobuje dané tvorenie tónu na zobcovej flaute problémy pri tvorení tónu na priečnej flaute.
V umeleckých školách štandardne začínajú hrať na priečnej flaute deti medzi 10 – 12 rokom, avšak pri špecifickej didaktickej pripravenosti pedagóga pre vek do 6 rokov a záujme dieťaťa o daný nástroj, je veková hranica začiatku hry variabilná. Pri deťoch do 6 rokov je k dispozícii veľká ponuka fláut prispôsobených ich motorickým schopnostiam (bližšie info. na vyžiadanie u vyučujúceho v SANA Music).
Telesné predpoklady :
- dieťa dokáže stáť vzpriamene, nástroj drží vo vodorovnej polohe, neohýba krk a hlavu aby
mohli pery zaujať správny uhol k nástroju (ak hlavu a krk musí otáčať, aby zmiernilo
natiahnutie ľavej ruky, je na flautu ešte malé)
- hráč používa 8 prstov a ľavý palec, ktorých pohyby musí ovládať a koordinovať bez zrakovej
kontroly
- veľmi dôležitý je tvar pier – príliš silné ani príliš tenké pery nie sú vhodnéväčšie predné horné zuby a predkus (výrazné predsunutie horných zubov oproti spodným), tiež nie sú vhodné a spôsobujú veľa komplikácií tvorenia tónu a nepohodlia pri hre
Psychické predpoklady:
- je vhodná aj pre pomalšie deti, ktoré nemajú potrebu rýchlo napredovať ale je vhodná aj pre
deti, ktoré chcú robiť rýchle a veľké pokroky
- učenie z pamäti ale nie tak rýchle ako napr. pri hre na klavíri. Ak dieťa nemá veľmi dobrú pamäť, nácvik hry z pamäti bude zdĺhavý
Povahové predpoklady:
- samotárske a ostýchavé deti majú radi zasnenosť zvuku flauty, môžu pôsobiť zasnene a
zábudlivo
- družné deti zase radi privítajú hru v orchestri, kapele či súbore, približne po roku správnej výučby
- iba dominantným deťom, ktoré potrebujú vynaložiť viac energie a vydávať viac hluku, flauta vyhovovať nebude