Klavír

26.08.2024

     Je dokonalý stroj, ktorý spraví väčšinu práce s tvorením tónov ale pre jeho obsluhu v plnom ovládnutí je potreba podobne vyspelej mysle aby sa už v úvode nestal " mučiacim" nástrojom pre dieťa. Z praxe vyplynulo enormné množstvo hráčov na klavír, ktorí v dospelosti povedia, že nevedia nič zahrať, že ich hodiny v detstve nebavili, už nehrávajú a klavír ich traumatizoval natoľko, že nedokážu už prečítať ani notu. Z analyzovaných prípadov vyplynulo, že dôvodom bol začiatok medzi 5 – 7 rokom, kedy došlo k extrémnemu psychickému preťaženiu v kritickom období v súvislosti s nástupom do školy. Z toho vyplynul psychický blok k analýze hudobného zápisu a ku hre na nástrojoch vôbec.

     Poz. od začiatku štúdia detí v SANA Music dbáme prepracovanou metodikou výuky aby deti tzv. nevedeli, že sa učia. Hudobná náuka je u našich žiakov obľúbená vo všetkých vekových kategóriách, s trvalými hudobnými vedomosťami.

     Pri digitálnom piane je možnosť použitia slúchadiel pri cvičení a rôznych elektronických funkcií, ktorých kvalita a (ne)dostupnosť priamo závisí od ceny nástroja. Taktiež nie je potrebné nástroj sezónne ladiť ale bez eklektického prúdu tóny nemožno počuť.

Telesné predpoklady:

  • na klavíri môže hrať rovnako krehký aj silný človek, nevyžaduje fyzickú energiu 
  • klavirista musí kľudne a pohodlne sedieť na stoličke bez prerušenia pol hodiny a viac. Energickým deťom to nevyhovuje.
  • krehké deti, ktorým nevadí sedieť, majú radosť z mohutného zvuku pri hraní
  • pre deti s podpriemerným zrakom je namáhavé čítať notový zápis a pohľadom kontrolovať meniace sa postavenie rúk
  • pri pokročilej hre je žiadúca presná a zložitá koordinácia všetkých 10 prstov
  • v dospelosti vynikajú v činnostiach vyžadujúcich súčasné použitie oboch rúk, nôh a niekoľkých prstov napr. mechanici, chirurgovia, vodiči

Povahové predpoklady:

  • nevtieravo inteligentné a svedomité dieťa je odmenené pomalými ale istými úspechmi
  • pre družné detí môže byť hra na klavíri utrpením lebo k spoločnému hraniu s ostatnými sa dopracujú po rokoch štúdia a cvičenia ak ich učiteľ do súhry nezapojí. Väčšinou ale skôr prechádzajú na nástroje, ktoré im umožnia hru v orchestri/ kapele, kde nemajú problém lebo hra na klavíri ich dostatočne pripravila
  • prirodzený klavirista je samotárske dieťa, túžiace po sebestačnosti, ostýchavý či exhibicionista bez túžby byť súčasťou nejakej skupiny
  • jedináčik alebo s omnoho staršími súrodencami
  • skôr nadväzuje kontakt s dospelými

Psychické predpoklady:

  • najlepšie alebo takmer najlepšie v triede
  • pri čítaní notového zápisu a hre na klavíri je dôležité počítanie spamäti
  • prirodzene svedomité a snaživé dieťa


     Poz. autora: psychické požiadavky sú zdrojom obtiaží, lebo ich spĺňa len málo mladších detí ako 7 rokov a málo detí dokáže pred dosiahnutím danej hranice oceniť výhody a prednosti klavíra. Ak dieťa zápasí s počítaním, písaním a čítaním, so školskou dochádzkou už nemá dostatok psychickej energie na čítanie notového zápisu v 2 kľúčoch so všetkými klávesmi. Zdrojom energie je povzbudzovanie rodiča ku každodennej práci, čo je možné u jedináčika a pri najmladšom dieťati s omnoho staršími súrodencami. 

     Poz. v SANA Music je problematika klavírnej hry prispôsobená pre každú vekovú skupinu aby všetci boli schopní pochopiť čítanie notového zápisu a hrať oboma rukami na klavíri, avšak od určitej úrovne hry je už nevyhnutné cvičenie. Hru na klavíri je možné pri správnom prístupe využiť aj ako kompenzačný mechanizmus rozvoja mentálnych schopností, aktívnou spoluprácou oboch mozgových hemisfér. Dieťa sa však musí slobodne rozhodnúť, že mu intenzívnejšie cvičenie na klavíri stojí za námahu, pretože v mnohých prípadoch, pre tento typ detí, klavír nebude ich obľúbený hudobný nástroj. Iný hudobný nástroj podľa ich výberu, by im a všetkým navôkol, z dlhodobého hľadiska priniesol omnoho viac radosti. A na trénovanie oboch hemisfér je k dispozícii veľké množstvo zábavnejších aktivít. :)


Poz.: Podpora hry na klavíri pomocou mozgovej gymnastiky (ang. Brain gym) je skvelý spôsob, ako rozvíjať hudobné schopnosti a kognitívny potenciál detí. Tieto špeciálne cvičenia pomáhajú zlepšiť koordináciu, kreativitu a sústredenie, čo sa odrazí aj v klavírnej hre. Viac informácií sa dočítate v našom článku na blogu.