Dieťa v rovnováhe

02.10.2024

...vplyv hudby pri vývine mozgu...


     V nasledujúcich príspevkoch sme čerpali z knihy Dieťa v rovnováhe od Sally Goddard Blythe, ktorá prináša najnovšie poznatky neurofyziologickej psychológie o ranom vývine dieťaťa, poskytuje dôležité poznatky o vplyve pohybu a hudby na vývoj detí. Vďaka pohybu a hudbe sa deti učia efektívnejšie sústrediť, spracovávať informácie a rozvíjať jemnú i hrubú motoriku, čo má zásadný vplyv na ich budúce vzdelávacie schopnosti. Hudba je prezentovaná ako kľúčový nástroj na stimuláciu mozgu, zlepšenie koordinácie a učenie sa, pričom pomáha deťom lepšie vnímať rytmus, priestor a rozvíja ich tvorivé myslenie. To čo sa udeje v prvých rokoch života ovplyvní neskoršie možnosti dieťaťa naplno rozvinúť svoj potenciál či už pri zvládnutí vzdelávania, sebaregulácie alebo pri nadväzovaní primeraných sociálnych vzťahov. Zdravý vývin dieťaťa po fyziologickej stránke podmieňuje spoluprácu medzi mozgom a telom. Správne fungujúca senzomotorická integrácia je vitálnym základom kognitívnej, emocionálnej aj sociálnej inteligencie dieťaťa.

     Na vysokej odbornej úrovni a zároveň vo forme prístupnej i laickému čitateľovi sa zaoberá problematikou spojitosti porúch učenia s fyzickým vývinom. Je určená odborníkom pracujúcim s deťmi ako sú učitelia napr. v oblasti Montessori vzdelávania ako aj rodičom.

     V publikácii nájdete aj mnoho užitočných rád, cvičení s deťmi a príkladov, posilňujúcich intuitívne rodičovstvo. Je praktickou a inšpiratívnou príručkou, ktorá pomôže porozumieť: - prečo je pohyb tak dôležitý - ako hudba pomáha pri vývine mozgu - akú úlohu hrá výživa, samotný mozog a rast dieťaťa - ako pomôcť dieťaťu pri problémoch v učení a správaní.

     Kniha Sally Goddard Blythe je strhujúce čítanie o našich ďeťoch a o tom, čo je dôležité pre ich "vyvážený" vývin.

O autorke knihy:

Sally Goddard Blythe je riaditeľkou Inštitútu pre neurofyziologickú psychológiu. Skúma vzťah medzi fyzickým vývojom a učením. Jej nápravné programy pomáhajú transformovať učenie detí pohybom.

Medzi jej široko preložené knihy patria:

The Well Balanced Child

Movement: Your Child's First Language and Reflexes

Movement

Learning & Behavior from Hawthorn Press a Attention Balance and Coordination

The ABC of Learning Success


Pravá strana mozgu je dedične muzikálna a ľavá hemisféra spracúva hudbu analyticky, ako výsledok hudobnej výchovy. Množstvo štúdií dokazuje, že mozgy profesionálnych hudobníkov vykazujú vyšší stupeň symetrie v porovnaní s nehudobníkmi, pretože zapájajú aj ľavú polovicu mozgu pri hraní so zapojením vestibulárneho systému a mozočka. 

Spev a hra na hudobnom nástroji prispievajú k zlepšeniu jemnej motoriky, ako aj k vnímaniu zvukov, rytmu a vzorov. Spárovanie motorického výstupu so zvukmi a vizuálnymi obrazmi je základ písania a čítania. Je vysoko pravdepodobne, čím lepšie dokáže dieťa vnímať a reprodukovať zvuky pomocou motorického systému, tým viac sa zlepšujú aj ostatné súvisiace funkcie. Rozvíjajú ale nielen jemnú motoriku, ale aj zrakovo - motorickú integráciu, dieťa sa učí chápať sekvenčnosť, lebo hudba a hudobné frázy prirodzene obsahujú pravidelne sa opakujúce začiatok, stred a koniec, čím vzniká kadencia = prirodzená forma gramatiky.

Pomalá klasická hudba sa viac približuje alfa mozgovej aktivite. Mozog má tendenciu spomaliť a zosynchronizovať sa, je zrelaxovaný, myšlienky voľne prúdia, v mysli sa objavujú nové nápady, do mysle vstupujú nové riešenia problémov, pretože dochádza k lepšej obojstrannej komunikácii medzi pravou a ľavou hemisférou.  

Hudbu dokážeme vnímať aj bez akéhokoľvek hudobného vzdelania primárne v pravej hemisfére, čo je časť mozgu, ktorá riadi rozlišovanie melódií, vnímanie jazyka, rytmus, priestorovú orientáciu a obrazové vnímanie. Toto sú zručnosti, ktoré dieťa využíva aj keď sa učí čítať, najmä pri metóde čítania celých slov. Uspávanky, pesničky a tanec do rytmu hudby v prvých piatich rokoch veku pomáhajú rozvinúť všetky ostatné zručnosti potrebné na čítanie a písanie.  

Hudobná výchova je dôležitá aj pre rozvoj ľavej hemisféry v príprave na zvukové rozlišovanie, vnímanie rytmu, ale aj na nácvik numerických zručností a vyjadrovania. Tieto schopnosti sú dôležité pre nácvik hláskovania a rozvoj krátkodobej pamäte bez vizuálnych podnetov.   

Zmysel hudby je možné vyjadriť bez slov, pomocou abstraktných obrazov v mysli poslucháča, čo aktivizuje pravú hemisféru a pomáha budovať slovnú zásobu, ľavá riadi vyjadrovanie. Pomocou hudby sa teda trénujú obe polovice mozgu.