ATARAH BEN – TOVIM, DOUGLAS BOYD / METÓDA VÝBERU HUDOBNÉHO NÁSTROJA
Väčšina detí má hudobné schopnosti, ktoré bohato postačujú k tomu aby sa naučili hrať na vhodne zvolený hudobný nástroj. Pre výskum danej metódy sa zistilo, že najčastejšou príčinou zanechania hry na nástroji je nevhodné zvolenie nástroja a nesprávne vedenie učiteľa, nie nedostatok hudobného nadania či muzikálnosti!
Poz. SANA Music/ Metóda, ktorú vám dávame do pozornosti, nie je vhodná pre deti do 6 rokov. Metódu je vhodné uplatniť pri deťoch, ktoré mali dostatok hudobných podnetov a zvažujú výber hudobného nástroja už po nadobudnutí väčšieho množstva hudobných skúseností aby sa mohli uvedomelejšie medzi nástrojmi rozhodnúť.
Odporúčame, aby rodič dieťaťu jednotlivé nástroje, uvedené v tabuľkách v III. fáze testu, ukázal vo videách reálne hrajúcich detí. Tieto videá sú k dispozícii napr. na youtube. Potom bude mať rodič jasnejšiu predstavu na posudzovanie, ktorej nástrojovej skupiny cez I. a II. fázu sa má zamerať. Rodič, ktorý nástroj (-je) zabezpečuje si môže cez I. a II. fázu výberu nástroja komplexnejšie zvážiť, kompatibilitu dispozícií, schopností, pripravenosti dieťaťa ku vhodnému hudobnému nástroju.
Ben – Tovim / Boydova metóda výberu hudobného nástroja má tri fázy posudzovania:
- Keďže hra na hudobný nástroj je telesná činnosť, vyžaduje si spojenie rozumu a citu. Každé dieťa je iné, preto musia rodičia v 1. fáze rozhodovacieho procesu posúdiť jeho schopnosti a pri výbere hudobného nástroja sa riadiť logickým postupom.
- Obsahom 2. fázy je 3 – stupňové posúdenie každého nástroja, z ktorého vyplynie jeho vhodnosť či nevhodnosť pre určité dieťa. Výsledkom druhej fázy je krátky zoznam, kde nie sú potrebné žiadne hudobné znalosti.
- V 3. fáze sa vylúčia menej vhodné nástroje zo zoznamu a zostáva výsledný nástroj – ten najvhodnejší!
VÝBER HUDOBNÉHO NÁSTROJA PODĽA
BEN – TOVIMA A BOYDA
I. fáza: Posúdenie schopností dieťaťa
1) Test muzikálnosti
2) Test pripravenosti
3) Trojstupňový profil - posúdenie dispozícií dieťaťa Stavba tela / Mentalita /Povaha
II. fáza: Hodnotenie hudobných nástrojov
1) Trojstupňové hodnotenie nástrojov: Fyzické predpoklady/Psychické predpoklady/Povahové predpoklady
2) Triedenie nástrojov: a) dychové nástroje – drevené, plechové
b) strunové nástroje – klávesové, brnkacie
c) bicie nástroje
3) Súhrn predpokladov
III. fáza: Dokončenie výberu
1) Užší výber
2) Najvhodnejší nástroj
I. fáza: POSÚDENIE SCHOPNOSTÍ DIEŤAŤA
1) Test muzikálnosti (prosím zakrúžkujte vhodnú odpoveď)
časť A: Schopnosti
Dokáže dieťa:
1. rozoznať melódiu zvučky svojho obľúbeného televízneho programu? Áno / Nie
2. v správnej chvíli zaspievať slová cip, mak v pesničke "Cipovička"? Áno / Nie (alebo slová ha – ja- ja, ku – ku – ku v pesničke "Kukulienka, kde si bola"?)
3. rozoznať, ktorý tón je vyšší, keď "haj" zaspievate vysoko a "hou" nízko? Áno / Nie
4. zopakovať jednoduchý rytmus, ktorý vyťukáte jednou rukou na stole? Áno / Nie
5. rozoznať len podľa sluchu (zo zavretými očami dieťaťa), keď zaklopkáte
a) na sklenený pohár? Áno / Nie
b) na panvicu? Áno / Nie
(môžete vyskúšať najskôr z otvorenými očami dieťaťa)
c) presne zaspievať alebo zapískať na požiadanie známu melódiu z televízie? Áno / Nie
6. dokončiť slohu známej piesne, keď zaspievate prvú časť? Áno / Nie napr. rodič: "Kukulienka, kde si bola, " / dieťa: "keď tá tuhá zima bola"?) rodič: "Išla sova na tanec vyfintená veľmi, " / dieťa: "pratala sa poza pec, pratala sa dvermi".)
7. vymenovať tri alebo viac hudobných nástrojov? Áno / Nie
8. vymenovať jedného alebo viac hudobníkov? Áno / Nie
časť B: Činnosti
Ako sa dieťa správa:
1. počúva rado hudbu? Áno / Nie
2. reaguje na hudbu pohybom? Áno / Nie
3. obľúbilo si určitú hudbu, ktorú si rado prehráva zo záznamu? Áno / Nie
4. opakovane vyjadruje prianie hrať na určitý hudobný nástroj? Áno / Nie (nemusí to byť preň ten najvhodnejší)
Vyhodnotenie:
Ak máte menej ako 8 odpovedí Áno, nemusí to znamenať, že je vaše dieťa nemuzikálne. Je veľmi pravdepodobné, že je ešte príliš malé – alebo je až príliš zaťažené školou alebo inými povinnosťami, a doposiaľ sa nezačalo hudobne rozvíjať. V takomto prípade test zopakujte o niekoľko mesiacov neskôr. V tej dobe vytvorte dieťaťu bohatšie hudobné prostredie. Vyberte mu k počúvaniu pestrú paletu hudby, sledujte spoločne hudobné programy v TV, rozprávajte sa o obľúbených piesňach, alebo o tom, ktoré zvuky sa dieťaťu páčia či nepáčia, a prečo. Ak je to možné navštívte s ním hudobné vystúpenia – napr. od cirkusu, cez školský orchester až k dychovej kapele.
Ak máte 8 a viac odpovedí Áno, je vaše dieťa dosť muzikálne na to, aby mohlo hrať na hudobný nástroj. Záleží na dvoch okolnostiach, či sa táto možnosť naplní. Obe sú vo vašich rukách:
- voľba správneho hudobného nástroja, ktorý vášmu dieťaťu nebude žiadne fyzické, duševné ani emočné prekážky.
- Zahájenie výučby vo vhodnej dobe.
2) Test pripravenosti (prosím zakrúžkujte vhodnú odpoveď)
Vie dieťa:
1) rozlíšiť medzi slovami napr. banán, bič, prst, balík, jablko a stôl, kde na začiatku slova počuje písmeno "b"? Áno / Nie
2) bez problémov rozlíšiť, ktoré obrazce sú rôzne a ktoré rovnaké (b b)(b d)? Áno / Nie
3) napočítať aspoň do 10? Áno / Nie
4) nakresliť obrázok podľa vášho presného určenia a opisu bez zopakovania inštrukcií? napr. Nakresli jeden domček s dvoma oknami a komínom. Pri domčeku nakresli strom a na ňom tri jabĺčka. Pod stromom nakresli ešte štyri jabĺčka. Nad domčekom nakresli slniečko. Áno / Nie
5) nakresliť obrázok primeraný jeho veku podľa predlohy, tj. taký istý a rovnako veľký? Áno / Nie
6) chodí dieťa najmenej rok do vzdelávacieho zariadenia (materská škôlka, škola)? Áno / Nie
7) zvládnuť spoločenský tlak dochádzky do vzdelávacieho zariadenia? Áno / Nie
8) venuje sa dieťa nejakej záľube so zvýšeným záujmom a dokáže pri nej sústredenejšie zotrvať aj 15 - 20 min.? Áno / Nie
9) pozná dieťa rozdiel medzi prácou a zábavou? Áno / Nie
10) zostáva dieťaťu po dokončení zadaných úloh primeraných jeho veku, dostatok duševnej energie, aby sa mohlo začať zaoberať novou a náročnou činnosťou? Áno / Nie
Áno na všetky otázky znamená, že dieťa je pripravené podstúpiť veľké dobrodružstvo a začať sa učiť hrať na hudobný nástroj. Jediné Nie znamená, že dieťa ešte nie je zrelé k výučbe v ZUŠ, je vhodnejšia hravá forma pri rozvoji jeho hudobnosti napr. programy v predškolskom veku Hudobných kurzov SANA Music. Ak máte pochybnosti, radšej s výučbou počkajte a naďalej mu vytvárajte bohaté hudobné podnety, spievajte s ním a pod.
3) Trojstupňový profil - posúdenie dispozícií dieťaťa
a) Posúdenie dieťaťa – stavba tela
(zakrúžkujte slová, ktoré najlepšie vystihujú vaše dieťa)
zrak sluch pery
vynikajúci ostrý tenké
normálny normálny priemerné
astigmatický horší než normálny malé
nosí okuliare
predné zuby predné zuby predné zuby
rovnomerné a pravidelné vystupujúce veľké
nepravidelné normálne priemerné
ustupujúce malé
ovládanie pohybov úst dieťa je
vie pískať ľavák
nevie pískať pravák
stupeň vývoja chrupu pľúca a dýchanie
mliečne zuby astmatické/bronchitické
prerezáva sa trvalý chrup priemerné
trvalý chrup sedí pevne v ďasne silné
dĺžka rúk rozpätie prstov
krátke od palca k malíčku cca 19 cm
vzhľadom k výške priemerné od palca k malíčku nie je cca 19 cm
dlhé
prsty malíček brušká prstov
krátke krátky úzke
priemerné priemerný priemerné
dlhé dlhý široké
pohybová koordinácia - dieťa je telesná energia - dieťa je
neobratné energické
normálne priemerné
dobre koordinované sedavé
celkové zdravie telesná energia telesné pocity
krehké rado športuje rado dáva veci do úst
normálne nešportuje nerado dáva veci do úst
pevné nemá energiu
telesné pocity celková stavba tela - dieťa je
má rado vibrácie na perách plnoštíhle
nemá rado vibrácie na perách priemerné
(napr. pri hre na hrebeni) chudé
celková stavba tela - dieťa je
vysoké
na svoj vek priemerné
malé
b) Posúdenie dieťaťa – mentalita
(zakrúžkujte slová, ktoré najlepšie vystihujú vaše dieťa)
spôsob uvažovania počítanie spamäti
logické/matematické zvláda hravo
intuitívne/umelecké s obtiažami
rýchlosť učenia - dieťa sa učí sústredenosť
rýchle často sa zasníva
priemerné priemerná
pomaly sústredí sa dobre
pamäť vytrvalosť
dobrá potrebu vidieť rýchlo výsledky
priemerná je pripravené na dlhodobú prácu
s obtiažami sa učí
čítanie prístup k školským povinnostiam
číta často a pre radosť má obtiaže
vie plynulo čítať v škole nemá problémy
nečíta plynulo
písanie školské výsledky
plynulé patrí k najlepším v triede
s námahou priemerné
podpriemerné
matematika pracovitosť
obľúbený predmet lenivé
zvláda ju pracuje po prinútení
má obtiaže svedomité
zostávajúca energia po príchode zo školy
obrovská
trochu
žiadna
c) Posúdenie dieťaťa – povaha
(Ktorá z týchto možností vystihuje vaše dieťa? Podčiarknite.)
Vypĺňanie nasledujúceho dotazníka bude trochu obtiažne, lebo v bežnom rodinnom živote nastáva interakcia medzi vašou povahou a povahou dieťaťa. V záujme objektivity je vhodné aby dotazník vypĺňali dvaja dospelí ľudia.
štedré alebo skôr egoistické
má niekoľko výborných kamarátov alebo veľa kamarátov
kľudné alebo živé
bystré a chápavé alebo zasnené a zábudlivé
tiché alebo skôr nekľudné
má záľuby alebo nemá žiadne záujmy
samotárske alebo spoločenské, družné
dáva prednosť telesnej činnosti alebo dáva prednosť duševnej činnosti
spoločenské alebo plaché
rado nadväzuje vzťahy s dospelými alebo nerado nadväzuje vzťahy s dospelými
rado spolupracuje s rodičmi alebo hrá sa rado samostatne
skôr ľahostajné alebo ctižiadostivé
odhodlané alebo ľahko sa vzdáva
sebecké alebo ohľaduplné voči ostatným
skôr svedomité v plnení domácich úloh alebo tvorivo nezávislé
trpezlivé alebo netrpezlivé
je rado stredom pozornosti alebo je radšej, keď si ho nikto nevšíma
dominantné alebo vnímavé, nechá sa viesť
mierumilovné alebo agresívne
mierne, vľúdne alebo neoblomné, neústupné
náladové alebo vyrovnané
bezstarostné alebo prudké
vážne alebo veselé
disciplinované alebo neposedné
zodpovedné alebo nemá rado zodpovednosť
dobromyseľné alebo vznetlivé
ťažko sa s ním vychádza alebo dá si ľahko dohovoriť
vzdorovité alebo ľahko sa nechá viesť
zručné v modelovaní alebo vyšívaní alebo manuálne neobratné
II. fáza: HODNOTENIE HUDOBNÝCH NÁSTROJOV
1) TROJSTUPŇOVÉ POSÚDENIE HUDOBNÝCH NÁSTROJOV
1) Telesná primeranosť – Všetky hudobné nástroje majú spoločné, že boli navrhnuté, aby na nich hrali dospelí ľudia. V malých veľkostiach v originálnom materiáli (napr. drevo) sa vyrábajú husle, gitara, violončelo, akordeón (neskôr aj fagot). Iné nástroje v zmenšenej veľkosti sú vyrábané výrobcom z plastového materiálu (viac info na vyžiadanie u vyučujúceho v SANA Music). Nástroj by nemal byť príliš ťažký, veľký, vyžadujúci na zvládnutie príliš veľa energie. Dieťa sa nesmie cítiť nepohodlne, či prežívať stres, malo by ho bez 5 problémov uchopiť a bez obtiaží hrať – pretože má potrebné telesné vlastnosti, ktoré sú pre hru na tento nástroj nevyhnutné. Malo by pociťovať príjemný pocit (napr. niekto má rád vibrácie na zuboch pri klarinete, iný vnemy pri hre na husliach).
2) Psychické nastavenie – vnímanie väčšieho počtu tónov (harmónie) súčasne, pri akordických nástrojoch (klavír, akordeón, gitara) vyžaduje od hráča viac duševnej práce ako pri melodických nástrojoch, kde dieťa sleduje iba melódiu (napr. saxofón). Niektoré deti majú radi zložitejšie úlohy ako počítanie spamäti alebo šach, iné deti radi v určitej chvíli vykonávajú len jednu činnosť. Mentálna záťaž by mala byť prirodzená pre mozog dieťaťa, inak mu prináša stres.
3) Primerané citom a osobnosti dieťaťa – určité nástroje vyhovujú určitému typu dieťaťa. Hyperaktívne dieťa je "nočnou morou" pre učiteľa hry na husle, ale snom pre učiteľa hry na bicie. Mierne a melancholické dieťa s náklonnosťou k tónom huslí by bolo nešťastné s hobojom a s trúbkou by vyslovene trpelo. Spoločenské a družné dieťa, ktoré sa učí hrať na klasickú gitaru alebo klavír, bude určite otrávené a nešťastné, pretože nebude hrať v orchestri. Samotárske dieťa sa bude trápiť pri hre na plechový nástroj, ktorý je možné uplatniť v prvom rade v kapele.
Aj keď ste sa už možno v duchu rozhodli, predsa si vyplňte nasledujúce tabuľky. Urobte krížik pri každej vlastnosti (na vybodkovanej čiare), ktorá vášmu dieťaťu nevyhovuje a ak si nie ste istý nechajte voľné okienko. Tieto otázky sa neskôr vyriešia samé.
2) TRIEDENIE HUDOBNÝCH NÁSTROJOV
a) Dychové nástroje
Úvahy o drevených dychových nástrojoch
Hra na dychový nástroj je podpornou aktivitou, ktorá môže prispieť k terapii diagnózy detskej astmy, respiračných chorôb a rôznych alergií, pri vadách reči – zajakavosti (balbuties) i pri cystickej fibróze. Prehlbuje sa najmä bránicové dýchanie, usmerňuje sa nádych a výdych je predĺžený. Je to dychová gymnastika ako jedna z metód dychovej rehabilitácie a celkovej liečby používanej v detských liečebniach pre respiračné choroby a astmu.
Všetky nástroje z tejto skupiny sa pôvodne vyrábali z dreva, ako o tom svedčí aj ich označenie. Tóny sa tvoria pomocou hráčovho dychu. Hoboje, klarinety a fagoty sa stále vyrábajú z dreva, prípadne z plastu, podobne aj u fláut. Saxofóny sa do tejto skupiny dostali neskôr a vždy sa vyrábali z mosadze. Pikola, anglický roh, basový klarinet a kontrafagot nie sú nástroje pre začiatočníkov.
Zobcová flauta
V skupine drevených nástrojov tvoria samostatnú podskupinu, rozlišujeme 6 rôznych zobcových fláut – maličká sopraninová zobcová flauta s vysokým tónom, sopránová (diskantová), altová, tenorová, basová a veľká basová (kontrabasová) zobcová flauta. Bežne začínajú deti hrať na sopránovej zobcovej flaute. Pri deťoch do 6 rokov sa používa k výuke flauta prispôsobená ich motorickým schopnostiam (bližšie info. na vyžiadanie u vyučujúceho v SANA Music) alebo Waldorfská zobcová flauta. Je to najlacnejší, skutočný hudobný nástroj, nie je to hračka!
Ak chceme vylúdiť z flauty zvuk, vložíme zobec medzi pery a fúkneme do nej. Čo je veľmi jednoduché, no v skutočnosti pokročilá hra na tento nástroj je veľmi náročná, podobne ako pri husliach - kde všetku prácu musí odviesť hráč bez pomoci klapiek, klávesov a ďalších mechanických súčastí, ktoré by mu hru uľahčili. Tu platí, čím je nástroj jednoduchšie zostrojený, tým viac mentálnej energie žiak potrebuje na jeho profesionálne zvládnutie. Väčšina žiakov na zobcovej flaute hrá len ako na prípravnom nástroji, tzn. že ju ovládnu iba na začiatočníckej úrovni, z ktorého po určitom čase prechádzajú na klasický drevený alebo plechový dychový nástroj. Ale len málo detí sa naučí hrať na zobcovej flaute na pokročilej úrovni a pokračujú pri jej štúdiu aj na konzervatóriách alebo vysokých školách.

Telesné predpoklady vhodné na začiatok výučby:
- väčšine detí sa drží pohodlne a príjemne......................
- pokiaľ dieťaťu nie príjemné vkladať flautu do úst alebo ho namáha kontrolované dýchanie, nemôže mať radosť z hry.....................
- pri hre začne dieťa najsamprv používať prsty ľavej ruky, čo zvládne bez problémov. Problém môže nastať pri koordinácii prstov oboch rúk................
- hra na zobcovú flautu je omnoho náročnejšia ako hra na plechový nástroj, ktorý sa ovláda tromi prstami pravej ruky....................
- k hre dieťa nepotrebuje veľa energie a minimálnu telesnú námahu, tak môžu prežívať radosť z hry aj krehké deti trpiace dýchacími problémami ......
Psychické predpoklady vhodné na začiatok výučby:
- väčšina detí zrelých na školskú dochádzku sa môže na sopránovej zobcovej flaute naučiť hrať jednoduché melódie..................
Povahové predpoklady vhodné na začiatok výučby:
- deti, ktoré radi spievajú prináša im hra na flaute veľké potešenie.............
- nebude dlho vyhovovať deťom, ktoré potrebujú uvoľniť viac energie a rýchlo ich prestane zaujímať................
- energickejšie a divokejšie deti zvuk zobcovej flauty, ani hra na nej neuspokojí....................
- tiché a mierne deti, ktoré sa naučia hrať na sopránovú z. flautu, neskôr prechádzajú na iné typy fláut a začnú hrať v mládežníckych orchestroch a flautových zoskupeniach, kde môžu náročnejšie skladby interpretovať v harmonicky štruktúrovaných súboroch..................
Priečna flauta
Hráč ju drží vodorovne vpravo od tela. Zvuk sa vyludzuje špecifickým zovretím pier a vyfukovaním prúdu vzduchu do otvoru – podobne ako sa fúka do fľaše alebo uzáveru pera. Je to jednoduché pre deti, ktoré dostatočne ovládajú pery a dokážu ich rôzne špúliť. Skladá sa z troch dielov, ktoré sa vkladajú do malého kufríka a rýchlo sa dajú poskladať. Dá sa pri nej hrať v sede, ale kvôli dýchaniu je lepšie hrať v stoji. Prstoklad je podobný ako pri zobcovej flaute, čo je výhodou keď ňou dieťa začína. Spôsob zošpúlenia pier však je úplne odlišný a pri prestúpení z dlhodobej hry zo zobcovej na priečnu flautu, spôsobuje dané tvorenie tónu na zobcovej flaute problémy pri tvorení tónu na priečnej flaute.
V umeleckých školách štandardne začínajú hrať na priečnej flaute deti medzi 10 – 12 rokom, avšak pri špecifickej didaktickej pripravenosti pedagóga pre vek do 6 rokov a záujme dieťaťa o daný nástroj, je veková hranica začiatku hry variabilná. Pri deťoch do 6 rokov je k dispozícii veľká ponuka fláut prispôsobených ich motorickým schopnostiam (bližšie info. na vyžiadanie u vyučujúceho v SANA Music).

Telesné predpoklady :
- dieťa dokáže stáť vzpriamene, nástroj drží vo vodorovnej polohe, neohýba krk a hlavu aby mohli pery zaujať správny uhol k nástroju (ak hlavu a krk musí otáčať, aby zmiernilo natiahnutie ľavej ruky, je na flautu ešte malé)...........
- hráč používa 8 prstov a ľavý palec, ktorých pohyby musí ovládať a koordinovať bez zrakovej kontroly..................
- veľmi dôležitý je tvar pier – príliš silné ani príliš tenké pery nie sú vhodné................
- väčšie predné horné zuby a predkus (výrazné predsunutie horných zubov oproti spodným), tiež nie sú vhodné a spôsobujú veľa komplikácií tvorenia tónu a nepohodlia pri hre....................
Psychické predpoklady:
- je vhodná aj pre pomalšie deti, ktoré nemajú potrebu rýchlo napredovať ale je vhodná aj pre deti, ktoré chcú robiť rýchle a veľké pokroky...........
- učenie z pamäti ale nie tak rýchle ako napr. pri hre na klavíri. Ak dieťa nemá veľmi dobrú pamäť, nácvik hry z pamäti bude zdĺhavý...........
Povahové predpoklady:
- samotárske a ostýchavé deti majú radi zasnenosť zvuku flauty, môžu pôsobiť zasnene a zábudlivo.............
- družné deti zase radi privítajú hru v orchestri, kapele či súbore, približne po roku správnej výučby............
- iba dominantným deťom, ktoré potrebujú vynaložiť viac energie a vydávať viac hluku, flauta vyhovovať nebude..............
Klarinet
Zvuk pri klarinete vzniká tak, že si hráč vloží náustok do úst a pridrží ho prednými hornými zubami, zatiaľ čo dychom rozvibruje široký jazýček (plátok), ktorý je nasadený na náustku. Podobným spôsobom deti vyludzujú škrípavé zvuky na steblo trávy napnuté medzi palcami. Rozkmitaním klarinetového jazýčka je možné vylúdiť prekvapivo hlasný zvuk pri vynaložení malého úsilia. Vibrácie jazýčka v ústach sú silné u každého hráča. Klarinet láka veľa chlapcov, pretože vie urobiť "veľký hluk", a je bližší hlbšiemu chlapčenskému hlasovému rozsahu.
Oproti iným dreveným dychovým nástrojom, ktoré vychádzajú z flautového prstokladu, má svoj vlastný prstoklad, čo môže spočiatku spôsobiť problémy. Ale väčšiu istotu dieťa nadobúda tým, že si môže vidieť na prsty. V umeleckých školách štandardne začínajú hrať na klarinete deti medzi 10 – 12 rokom, avšak pri špecifickej didaktickej pripravenosti pedagóga pre vek do 6 rokov a záujme dieťaťa o daný nástroj, je veková hranica začiatku hry variabilná. Pri deťoch do 6 rokov je k dispozícii veľká ponuka klarinetov prispôsobených ich motorickým schopnostiam (bližšie info. na vyžiadanie u vyučujúceho v SANA Music).

Telesné predpoklady:
- vibrujúci plátok v ústach je pre niekoho príjemný, iný má pocit akoby hral na zubnú vŕtačku..........
- pri vyludzovaní tónu hráčovi pomáha plátok, preto sa ľahšie vytvára tón ako na flaute............ silné predné zuby sú výhodou...........
- postavenie rúk je pohodlné, pretože má ruky pred telom a vidí si na ne......
- dieťa by malo vedieť široko roztiahnuť prsty..........
- brušká prstov sú dostatočne veľké, aby mohli zakryť aj otvory bez klapiek
Psychické predpoklady:
- bystré a netrpezlivé deti majú veľkú radosť z rýchlych pokrokov v hre.......
- čítane notového zápisu nie je obtiažne, ale kvôli svojmu veľkému rozsahu je klarinet náročnejší ako flauta alebo hoboj............
- každý tón má špecifický prstoklad, preto si vyžaduje vyšší stupeň koordinácie a ovládania pohybu prstov (deti, ktoré zaujíma stavanie modelov a zostavovanie predmetov z jednotlivých častí, sú v tomto ohľade obratnejšie)..................
Povahové predpoklady:
- deti, pre ktoré sa hodí klarinet majú viac záľub a odbiehajú od jednej k druhej.............
- sú bystré, vnímavé a družné na súhru s ostatnými v kapele alebo orchestri..................
Saxofón
Tento nástroj je vhodný pre deti, ktoré nemajú radi klasickú hudbu a nechcú hrať v klasických orchestroch a komorných súboroch. Tieto deti majú radšej voľnosť improvizácií v tanečných a jazzových kapelách.
Rozlišujeme štyri rôzne saxofóny: sopránový, altový, tenorový a barytónový. Staršie deti so zmyslom pre rytmus môže baviť hra na altový alebo tenorový saxofón a po zmene hlasu majú radi ich hlbší a chrapľavý zvuk. Malé deti a útle dievčatá veľmi nezaujme. Prstoklad je podobný ako u zobcovej flauty, priečnej flauty a hoboja, takže deti, ktoré sa na nich naučili hrať, bez problémov prechádzajú na saxofón.
V umeleckých školách štandardne začínajú hrať na saxofóne deti medzi 10 – 12 rokom, avšak pri špecifickej didaktickej pripravenosti pedagóga pre vek do 6 rokov a záujme dieťaťa o daný nástroj, je veková hranica začiatku hry variabilná. Pri deťoch do 6 rokov je k dispozícii veľká ponuka saxofónov prispôsobených ich motorickým schopnostiam (bližšie info. na vyžiadanie u vyučujúceho v SANA Music).

Telesné predpoklady:
- vhodný vek na začiatok štúdia je od 10 rokov a viac. V tomto veku je postavenie tela pri hre už celkom pohodlné a váha nástroja (saxofón je ťažký) spočíva prevažne na popruhu zavesenom na krku...............
- hráč nepotrebuje naťahovať príliš ruky, ale pri hre na ne nevidí (to neplatí pre sopránový saxofón), preto je potrebná dobrá koordinácia prstov........
- hráč si vkladá do úst veľký náustok, ktorý vibruje podobne ako pri klarinete a vyžaduje pomerne silný dych.............
Psychické predpoklady:
- aj keď je saxofón väčší, hrá sa na ňom ľahšie ako na flaute alebo klarinete.............
- notové zápisy nie sú obtiažne, aj preto bez dlhého cvičenia je možné dosiahnuť uspokojivého pokroku...........
Povahové predpoklady:
- vyhovuje deťom, ktoré označujeme ako bezstarostné, spokojné, vyrovnané a družné............
- dieťa nemá potrebu nadväzovať tesný vzťah s učiteľom.............
- vhodný pre adolescentov, ktorí už hrajú na iný klasický nástroj........
- deti, ktoré sa chcú uvoľniť od formálneho štýlu hry k voľnej improvizácii................
- deti, ktoré majú radi hlasný zvuk nástroja..............
Hoboj
V rukách profesionálneho hudobníka znie nádherne, začiatočníci z neho vyludzujú škrípavé a nepríjemné zvuky. Ak si dieťa vyberie tento nástroj je potrebné aby ste mali istotu, že tento názor za žiadnych okolností nič nemôže zmeniť. Väčšinou sa preň rozhodnú 13 – 14 ročné deti, ktoré už hrajú na iný dychový nástroj, a páči sa im natoľko, že sú odhodlaní tvrdo a dlho cvičiť aj za cenu minimálneho pokroku. Prstoklad sa podobá prstokladu zobcovej aj priečnej flauty, ale technika práce pier je veľmi náročná.

Telesné predpoklady:
- najdôležitejším je tvar pier! Musia byť tenké a pevné a hráč ich musí dokázať prehnúť cez zuby aby mohol uchopiť úzky jazýček, ktorý vkladá do úst..............
- vibrácie jazýčka v ústach môžu by ť niekomu príjemné inému nie.............
- štrbina medzi dvoma časťami jazýčka je tak úzka, že hráč musí fúkať silou. Preto hráč musí veľmi správne dýchať..............
- nie je to nástroj vhodný pre krehké deti! Ak nie je dieťa zdravé nemalo by sa o hru na tomto nástroji vôbec pokúšať...........
- čím začne dieťa staršie, tým je to preň lepšie a ľahšie.............
Psychické predpoklady:
- pri tomto nástroji nie je možné dosiahnuť rýchlych výsledkov, ale pokrok dosiahne každý odhodlaný študent s nezlomnou vôľou, potrebnou motiváciou a úzkymi perami...............
- Povahové predpoklady: o hoboj nie je vhodný pre výrazných extrovertov.............
- bez dobrého vzťahu s učiteľom, nie je možné dosiahnuť žiadny pokrok. Tento vzťah pomáha deťom prekonávať ťažké pubertálne obdobie.............
Povahové predpoklady:
- hoboj nie je vhodný pre výrazných extrovertov.............
- bez dobrého vzťahu s učiteľom, nie je možné dosiahnuť žiadny pokrok. Tento vzťah pomáha deťom prekonávať ťažké pubertálne obdobie.............
Fagot
Je veľký nástroj, ktorý sa malým deťom neodporúča, ale v súčasnosti sa dá zakúpiť nástroj fagottino, ktoré je prispôsobené veľkosti dieťaťa. Je tiež veľmi drahý, preto je vhodné zapožičať si nástroj zo škôl ak je pre rodinný rozpočet príliš nákladný.

Telesné predpoklady:
- fagot je veľký a ťažký nástroj, aj keď časť jeho váhy spočíva na bodci opretom o podlahu alebo ramennom popruhu...............
- máloktoré 13 – ročné dieťa je dostatočne veľké a silné a má dostatočné rozpätie prstov a veľké brušká prstov, aby mohlo hrať na fagot...............
- jazýček fagotu vyzerá ako veľký a silný jazýček hoboja. Hráč musí pri hre ohrnúť pery, aby ho mohlo zovrieť, ale stisk musí byť tak silný ako u hoboja..............
- ku hre je potrebná dobrá koordinácia, pretože hráč nevidí na klapky ani na prsty............
- keď chce niekto hrať na tento basový nástroj musí mať dobrý sluch, aby počul vyššie naladené nástroje a hral s nimi v súzvuku...........
Psychické predpoklady:
- hrejivý tón je príťažlivý pre skôr pokojnejších hráčov.............
- notové zápisy sa čítajú pomerne ľahko, ale sú písané v basovom kľúči...........
Povahové predpoklady:
- deti sú vnímavé, družné, nechýba im zmysel pre humor.............
- fagot je aj sólový nástroj, no fagotista častejšie hráva viachlasné skladby, ako sprievodný basový nástroj a je to predovšetkým orchestrálny nástroj.......
Úvahy o plechových dychových nástrojoch
Na úvod je dôležité rozdeliť, ktoré plechové nástroje hrajú v orchestroch (najskôr v školských a potom v symfonických) a dychových kapelách.
Orchestrálne nástroje v usporiadaní od malých s vysokým tónom po veľké s hlbokým tónom sú : trúbka, lesný roh, pozauna (trombón) a tuba. V školských, mládežníckych orchestroch sa namiesto trúbky objavuje kornet.
Dychová kapela je podobná ako spevácky zbor. Namiesto hlasov má menšie nástroje s vysokým tónom (kornet), ktoré hrajú melódie, stredne veľké nástroje so stredným tónom hrajú harmóniu v skupine (tenorový a barytónový roh, pozauna) a veľké basové nástroje upevňujú pevný základ zvuku (eufonium, basová a kontrabasová tuba). Dopĺňa sa klarinetom, trúbkou, flautou, lesným rohom a bicími nástrojmi.
Neskôr sa títo hráči môžu stretnúť s nástrojmi ako trúbka poľnica (veľmi vhodná pre úplne malé deti s chuťou hrať na plechový nástroj), fanfárka, pikolo trúbka a krídlovka.
Všetky plechové dychové nástroje sa ozvučujú rovnako: hráč zošpúli pery okolo náustku a vyfukuje vzduch. Základný zvuk je potom tvarovaný veľkosťou a tvarom nástroja. Rôzne tóny sa vytvárajú stiahnutím a povolením pier, stiskom jednej alebo viacero klapiek, v prípade pozauny posúvaním výsuvnej časti.
Výhody týchto nástrojov:
- každé dieťa, ktoré vie spamäti zaspievať alebo zapískať melódiu, sa môže naučiť hrať na plechový nástroj...........
- nástroje pre začiatočníkov nie sú drahé, a býva tiež možnosť ich zapožičať....
- sú masívne a nevyžadujú veľkú starostlivosť, okrem čistenia a občasného premazania pohyblivých častí..............
- vydržia roky a nestrácajú svoju hodnotu, je možné ich znova predať...........
- na väčšinu plechových nástrojov sa hrá tromi prstami jednej ruky na rozdiel od klarinetu, ktoré vyžadujú presnú koordináciu všetkých desiatich prstov. (Problémy to môže spôsobiť len dominantným ľavákom.)...................
- zmyslom hry na plechové nástroje je hrať v orchestri, preto sú tieto nástroje pre deti zdrojom spoločenskej aktivity.................
- hra na tieto nástroje uvoľňuje veľa energie, takže po dobrom orchestri môže mať hráč pocit, že vydal toľko energie ako po futbalovom zápase. Hra na ne teda posilňuje zdravé telo..................
- pre každý typ telesnej stavby existuje nejaký plechový nástroj – od malého a ľahkého kornetu až po mohutnú tubu.................
- všetky typy pováh si majú z čoho vybrať tí bystrejší a nadaní, aj pomalší a nenároční študenti...........
- každý druh hudby je upravený pre plechové nástroje – ľudová, klasická, jazzová, popová či relaxačná hudba
Nevýhody týchto nástrojov:
- niektorým deťom sú nepríjemné vibrácie z náustku a fúkanie z plným pľúc do nástroja...........
- samotárske deti nevedia nadviazať blízky vzťah s ostatnými členmi kapely...
- je lepšie keď je v blízkom okolí mládežnícka kapela alebo orchester, kde môže dieťa hrať...........
Kornet
Je to druh trúbky, s ktorým je zábava. Je to vynikajúci nástroj pre deti do 8 rokov, čiže často slúži ako prípravný nástroj pre malé deti, ktoré chcú hrať na akýkoľvek plechový dychový nástroj. Má príjemný zvuk, jemnejší než trúbka a hodí sa k hraniu melódií. Je to vodcovský nástroj, tak ako trúbka v tanečnom alebo 1. husle v symfonickom orchestri.

Telesné predpoklady:
- ľahko sa drží a ľahko sa naň hrá............
- ruky sú pohodlne blízko pri tele.............
- vyžaduje menšiu námahu pri hraní, menej fúkania...........
- hra na kornet veľmi prospieva deťom, ktoré trpia astmou alebo bronchitídou. Je pre ne miernym cvičením, ktoré telo nepreťažuje, ale skôr posilňuje..............
- deti bývajú uspokojené, pretože nájdu v hraní na kornet družnú, spoločenskú činnosť...........
- už 7 – ročné zdravé a energické dieťa má dosť sily na fúkanie do kornetu, no je lepšie počkať, kým sa vymení trvalý chrup a pevne neusadí v ďasnách o klapky sa ovládajú iba tromi prstami jednej ruky............
- každé dieťa, ktorému nevadí chvenie pier a fúkanie, si prirodzene osvojí nevyhnutnú koordináciu prstov.............
Psychické predpoklady:
- je to vhodný nástroj pre energické, dynamické ale aj pomalšie, veľkorysé deti. Tie ctižiadostivejšie budú hrávať náročnejšie sólové party, tie menej priebojné a dobrácke deti, budú spokojné pri hre s ostatnými (2. – 3. kornetová sekcia)...................
Povahové predpoklady:
- hru na kornet obľubujú družné, agresívne, ctižiadostivé, dominantné deti (ktoré neskôr prechádzajú na trúbku) a môžu si vybíjať energiu pri hre na sólový kornet............
- zapojenie do mládežníckeho orchestra je vynikajúca činnosť pre dieťa, ktoré chce mať nezávislosť na rodine (neskôr z nich bývajú vedúci kapely, ktorí povzbudzujú ďalších mladých hudobníkov)
Trúbka
Je to silný a agresívny nástroj pre spoločenské, dominantné a telesne zdatné deti. Otvor náustku trúbky je veľmi malý, preto je fúkanie do trúbky veľmi namáhavé. Nástroj nie je objemný, no hráč musí napínať silu, aby doň vohnal dostatok vzduchu. Čím vyššie tóny sa hrajú, tým viac úsilia je potrebné vyvinúť. Trúbka má výrazný zvuk, ktorý sa tlmí dusítkom. Hráči na trúbke chcú hrať s ostatnými a vynikať nad nimi, preto je potrebné aby hral v tanečnej kapele, big bande alebo komornom súbore.

Telesné predpoklady:
- hráč potrebuje mať výbušnú energiu, podobne ako futbalový útočník............
- výška nie je podstatná a obvyklý vek zahájenia výučby je 10 – 11 rokov (prípadne mladšie)
Psychické predpoklady:
- je veľmi dôležitá pohotovosť u hráča, pretože musí prečítať mnoho notových sekvencií, a keďže je trúbku vždy počuť, malo by to byť bezchybne.
Povahové predpoklady:
- hráč na trúbku je dominantná, nezávislá osobnosť, ktorá chce ovládnuť zvuk celej kapely.............
- trúfa si na dlhé sóla, usiluje o úspech, ale súčasne riskuje neúspech pred spoluhráčmi.................
- živý temperament dieťaťa, ktoré rado prekračuje hranice bezpečia...............
- dieťa individualistické, nepatriace k skupine, ale dobre vychádzajúce s ostatnými – za predpokladu, že je za všetkých okolností stredobodom pozornosti..................
Tenorový a barytónový roh
Tieto nástroje vyzerajú ako malé tuby a objavujú sa len v kapelách. Tenorový roh je menší, lepšie sa drží a pohodlnejšie sa naň hrá. Barytónový roh je trochu väčší a má hlbší tón. Ich zvládnutie je dobrou prípravou na väčšie a technicky náročnejšie dychové nástroje.

Telesné predpoklady:
- bez problémov na ne môžu hrať deti od 9 rokov.............
- vyžadujú najmenej energie zo všetkých plechových nástrojov................
- ľahké fúknutie do náustku o veľkosti misky na vajce vylúdi z nástroja typický teplý, mierny tón.............
Psychické predpoklady:
- notový zápis sa číta ľahko................
- deti, ktoré v škole nie sú považované za príliš bystré v kapele zistia, že sú rovnako dôležité ako ostatní hráči..............
Povahové predpoklady:
- tieto nástroje sú veľmi vhodné pre mierne deti, ktoré sa netúžia príliš presadiť, ale uspokojí ich spolupatričnosť so skupinou..............
- sú väčšinou otvorené a priateľské, ktoré sú radi uprostred diania.................
- bývajú zodpovedné, nie sú panovačné, často sú poverené organizovaním rôznych záležitostí týkajúcich sa kapely.
Pozauna ( tiež trombón)
Tento nástroj sa líši od všetkých plechových nástrojov. Všetky ostatné majú klapky, s ktorých pomocou vyludzujú určité tóny, na pozaune (podobne ako na husliach) sa každý tón musí vytvoriť presným a nepatrným posunom snížca. Pozauna nemá žiadne ventily, ktoré by mechanicky určili výšku tónu, preto pozaunista musí neustále počúvať zvuk nástroja, sledovať tóny ostatných nástrojov a prispôsobovať im svoju intonáciu.

Telesné predpoklady:
- trombón sa hodí k telesne dobre vyváženým deťom, ktoré dokážu ovládať svoju energiu (krasokorčuliari, atléti)..............
- aj keď je trombón veľmi dlhý, drží sa a ovláda omnoho ľahšie ako by sa zdalo............
- vhodný vek je medzi 11 – 12 rokom, mladšie deti mávajú problém so zaujatím krajných polôh pravej ruky.............
- náustok je o veľa väčší ako náustok kornetu alebo trúbky, preto vyžaduje masívnejšie pery ..............
- je to jediný dychový hudobný nástroj (platí ako pre drevené tak plechové), na ktorom môžu hrať i deti so zlou koordináciou prstov...........
- pozaunista potrebuje prsty len k pridržiavaniu nástroja a k posúvaniu snížca. o je to lyrický nástroj, ktorý sa veľmi podobá spevu. Pre deti, ktoré radi spievajú aj radi vytvárajú hudbu vlastnými pľúcami a hlasivkami a majú radi vibrovanie pier na náustku .............
- nesmierne významný je dobrý hudobný sluch.............
Psychické predpoklady:
- notový zápis je písaný v husľovom kľúči.............
- v dychovej kapele nemá náročnú úlohu, pretože dopĺňa harmóniu k vyššie znejúcim nástrojom, v symfonickom orchestri svoj mozog však zamestnáva omnoho viac, pretože tam číta z notových zápisov v troch kľúčoch.............
- je to najvšestrannejší plechový dychový nástroj využiteľný v tanečnej kapele, orchestri, big bande, jazz skupine, komornej hre...............
- hráč na trombón je všestranný, bystrý, chápavý a venuje sa niekoľkým druhom hudby
Povahové predpoklady:
- technika hry posuvným snížcom prináša uspokojenie umelecky a kreatívne založeným deťom, ktoré sa chcú pohybovať v súlade s hudbou, cítiť že vytvárajú zvuk...........
- deti bývajú spoločenské, vnímavé a umelecky založené.............
Eufónium (" sladko znejúce")
Vyzerá ako prerastený barytónový roh alebo zakrpatená tuba. Zvuk eufónia je celkom kľudný a omnoho menej rušivý než zvuk menších nástrojov s vyšším zvukom. V dychovej hudbe je hneď po kornete druhým najdôležitejším nástrojom. Plní funkciu basového a harmonického nástroja, ale takmer na každom koncerte pôsobí rovnako ako sólový nástroj.

Telesné predpoklady:
- prechádzajú k nemu deti z tenorového alebo barytónového rohu, akonáhle vyrastú a dokážu si poradiť s veľkosťou nástroja..............
- hra na eufónium vyžaduje silný dych................
Psychické predpoklady:
- vyhovuje inteligentným deťom, ktoré majú zmysel pre melódiu a majú radi pocit, že ju na svojom nástroji môžu hrať...........
- nepotrebujú prieraznosť nevyhnutnú pre sólový nástroj.............
- nástroje s vysokým tónom ich nelákajú................
Povahové predpoklady:
- eufónium je skôr vhodné pre sociálne vnímavé deti, ktoré radi držia krok s ostatnými..............
Tuba
V dychovej hudbe sa volá aj Kaiser tuba a je to veľký nástroj! Hra na tubu však vyžaduje menej energie než maličká pikola alebo trúbka. Príčinou je spôsob fungovania plechových nástrojov: človek nemusí naplniť nástroj vzduchom z vlastných pľúc zakaždým, keď chce zahrať tón, takže veľká tuba nekladie príliš veľké nároky na silu hráča – skôr naopak. Jej veľkosť pôsobí ako zosilňovať. Veľkosť tuby je nevýhodou pri nosení. V orchestri si môže pripadať tubista osamelo ale v dychovej hudbe spolu s basovými nástrojmi prežívajú zábavu.

Telesné predpoklady:
- nie je vhodná pre deti s prebytočnou telesnou energiou, priebojnosťou..........
- s tubou sú spokojné deti s miernou nadváhou a s nepatrným množstvom prebytočnej energie..........
Psychické predpoklady:
- hráč na tubu nepotrebuje bystrú myseľ, notové zápisy nie sú obtiažne, opakujú sa a len málokedy je treba hrať rýchlo..........
- užitočný je zmysel pre rytmus...........
Povahové predpoklady:
- je to nástroj pre dobrosrdečných a zodpovedných chlapcov, ktorí radi patria do skupiny kamarátov a nevadí im monotónny rytmus............
Lesný roh (tiež horna)
Je to najobtiažnejší nástroj zo všetkých plechových dychových nástrojov a pre väčšinu detí je málo atraktívny. Neodporúča sa ako prvý nástroj, lebo to nie nástroj pre zábavu a je aj veľmi drahý. Hráč si ho vyberie sám, podobne ako u hobojistov. Kto chce z neho vylúdiť nenapodobiteľný a krásny tón musí zvládnuť náročnú techniku hry. Jediná poloha hráčovho prstu na troch otočných ventiloch môže vylúdiť až 20 tónov: hráč vyčarí ten správny tón len vďaka dokonalému hudobnému sluchu a presnej práci pier. Pre jeho zvládnutie je v prvom rade potrebná pomoc a povzbudenie rodičov. Je to nástroj orchestrálny, nepoužíva sa v dychovej kapele, ak tak v školskom orchestri. Kým pri ostatných plechových nástrojoch je vhodnejšia výučba v skupine, pri tomto nástroji sú individuálne hodiny nevyhnutné.
V umeleckých školách štandardne začínajú hrať na horne deti medzi 12 – 13 rokom, avšak pri špecifickej didaktickej pripravenosti pedagóga a záujme dieťaťa o daný nástroj, je veková hranica začiatku hry variabilná. Pri mladších, sústredených deťoch sa používa k výuke horna prispôsobená ich motorickým schopnostiam (bližšie info. na vyžiadanie u vyučujúceho v SANA Music).

Telesné predpoklady:
- náustok vyžaduje tenké až stredné pery..................
- úzky otvor, ktorým sa vháňa vzduch, je zdrojom spätného tlaku, ktorý spôsobuje bolesti hlavy a závrate, dokonca aj pomerne zrelým žiakom.........
- vhodný čas na začiatok je 12 – 13 rokov............
- je jediným z plechových nástrojov, ktorý vyžaduje a rozvíja koordináciu prstov ľavej ruky..............
- pravou rukou vloženou do ozvučníka hráč podopiera nástroj a modifikuje jeho tón............. o nevyhnutný je veľmi dobrý hudobný sluch............
Psychické predpoklady:
- pri hre na lesný roh si hráč nikdy neoddýchne, každý tón musí docieliť, nie je možné poľaviť ani na chvíľu...........
- pevná vôľa, svedomitosť, disciplinovanosť a inteligencia, ktorá je nevyhnutná lebo lesný roh je transponujúci hudobný nástroj............
- je vhodné, ak hráč má rád počítanie spamäti...........
Povahové predpoklady:
- hornisti nie sú veľmi družní, majú jedného či dvoch blízkych priateľov. Ani v orchestri sa veľmi nestýkajú s ostatnými členmi plechovej sekcie – sú pomerne uzavretou skupinou...........
- sú vhodné horlivé deti s vnútornou potrebou pilne a dlhodobo pracovať, pretože horna si vyžaduje hodiny cvičenia osamote............
- bezstarostnejšie a ľahkovážnejšie deti dôjdu do štádia keď vedia zahrať zopár ľahkých melódií ale vzdávajú to pri problémoch tvorenia vysokých a nízkych tónov...............
- hráči na lesný roh sa oprávnene cítia výnimočne, pretože tento nástroj zvládne iba málokto..............
- majú prirodzene majetnícky vzťah ku svojmu zložitému a drahému nástroju a pyšne ho nosia so sebou. Páči sa im jeho ušľachtilý tvar oproti prostej robustnosti ostatných plechových dychových nástrojov...........
- oproti ostatným plechovým nástrojov má rozsiahlejší repertoár skladieb klasickej hudby .................
Úvahy o strunových nástrojoch
Klavír, gitara alebo harfa sú samostatné nástroje, ktoré môžu hrať buď jednotlivé tóny, alebo celé akordy, melódie i vlastné harmónie (do istej miery to platí aj o samozvučných bicích nástrojoch). Tieto nástroje sú obtiažne a ich zvládnutie vyžaduje od dieťaťa omnoho viac psychického úsilia, než zvládnutie dychových a plechových nástrojov. Odmenou za námahu pre dieťa už v ranej fáze hry je harmonicky úplné zahranie aj keď spočiatku jednoduchej skladby, ku ktorej hudobnej úplnosti nepotrebuje iného hráča.
Sú to nástroje vhodné pre samotárske deti oproti dychovým, sláčikovým a bicím nástrojom, ktoré patria do orchestrov či kapiel. Zdrojom uspokojenia pre dieťa zo spomínaných skupín, ktoré chce hrať samo, môže byť snáď flauta, husle, lesný roh a možno violončelo.
Deti, hrajúce na strunové nástroje sú nadpriemerne inteligentné a medzi prvými zvládnu čítanie, písanie a počítanie. Prvé roky v škole sú pre ne vzrušujúce ale od 3. ročníka ZŠ sa začínajú nudiť (pokiaľ nenavštevujú výberovú školu), začnú prešľapovať na mieste a menej nadané deti ich začnú doháňať. Deti sa začnú nudiť, zlenivejú, strácajú schopnosť sústrediť sa a ich štandardné výkony postupne prekvapujúco pre všetkých upadajú. Preto pomôže niečo čím si môžu svoju inteligenciu a predstavivosť rozvíjať. A k tomu sa ideálne hodí samotársky nástroj. Z uvedených dôvodov je možné začať s danými nástrojmi medzi 8 – 10 rokom. Avšak z pohľadu rozsahu rozvinutia hudobnosti, sluchu, rytmického cítenia, atď. je dôležité využiť senzitívnu fázu pre hudbu vo vývoji dieťaťa v predškolskom veku napr. ponukou hudobných kurzov SANA Music.
Klavír
Je dokonalý stroj, ktorý spraví väčšinu práce s tvorením tónov ale pre jeho obsluhu v plnom ovládnutí je potreba podobne vyspelej mysle aby sa už v úvode nestal " mučiacim" nástrojom pre dieťa. Z praxe vyplynulo enormné množstvo hráčov na klavír, ktorí v dospelosti povedia, že nevedia nič zahrať, že ich hodiny v detstve nebavili, už nehrávajú a klavír ich traumatizoval natoľko, že nedokážu už prečítať ani notu. Z analyzovaných prípadov vyplynulo, že dôvodom bol začiatok medzi 5 – 7 rokom, kedy došlo k extrémnemu psychickému preťaženiu v kritickom období v súvislosti s nástupom do školy. Z toho vyplynul psychický blok k analýze hudobného zápisu a ku hre na nástrojoch vôbec.
Poz. od začiatku štúdia detí v SANA Music dbáme prepracovanou metodikou výuky aby deti tzv. nevedeli, že sa učia. Hudobná náuka je u našich žiakov obľúbená vo všetkých vekových kategóriách, s trvalými hudobnými vedomosťami.
Pri digitálnom piane je možnosť použitia slúchadiel pri cvičení a rôznych elektronických funkcií, ktorých kvalita a (ne)dostupnosť priamo závisí od ceny nástroja. Taktiež nie je potrebné nástroj sezónne ladiť ale bez eklektického prúdu tóny nemožno počuť.

Telesné predpoklady:
- na klavíri môže hrať rovnako krehký aj silný človek, nevyžaduje fyzickú energiu............
- klavirista musí kľudne a pohodlne sedieť na stoličke bez prerušenia pol hodiny a viac. Energickým deťom to nevyhovuje..............
- krehké deti, ktorým nevadí sedieť, majú radosť z mohutného zvuku pri hraní.............
- pre deti s podpriemerným zrakom je namáhavé čítať notový zápis a pohľadom kontrolovať meniace sa postavenie rúk...............
- pri pokročilej hre je žiadúca presná a zložitá koordinácia všetkých 10 prstov............
- v dospelosti vynikajú v činnostiach vyžadujúcich súčasné použitie oboch rúk, nôh a niekoľkých prstov napr. mechanici, chirurgovia, vodiči
Povahové predpoklady:
- nevtieravo inteligentné a svedomité dieťa je odmenené pomalými ale istými úspechmi............
- pre družné detí môže byť hra na klavíri utrpením lebo k spoločnému hraniu s ostatnými sa dopracujú po rokoch štúdia a cvičenia ak ich učiteľ do súhry nezapojí. Väčšinou ale skôr prechádzajú na nástroje, ktoré im umožnia hru v orchestri/ kapele, kde nemajú problém lebo hra na klavíri ich dostatočne pripravila............
- prirodzený klavirista je samotárske dieťa, túžiace po sebestačnosti, ostýchavý či exhibicionista bez túžby byť súčasťou nejakej skupiny......
- jedináčik alebo s omnoho staršími súrodencami............
- skôr nadväzuje kontakt s dospelými............
Psychické predpoklady:
- najlepšie alebo takmer najlepšie v triede.............
- pri čítaní notového zápisu a hre na klavíri je dôležité počítanie spamäti.....
- prirodzene svedomité a snaživé dieťa.........
Poz. autora: psychické požiadavky sú zdrojom obtiaží, lebo ich spĺňa len málo mladších detí ako 7 rokov a málo detí dokáže pred dosiahnutím danej hranice oceniť výhody a prednosti klavíra. Ak dieťa zápasí s počítaním, písaním a čítaním, so školskou dochádzkou už nemá dostatok psychickej energie na čítanie notového zápisu v 2 kľúčoch so všetkými klávesmi. Zdrojom energie je povzbudzovanie rodiča ku každodennej práci, čo je možné u jedináčika a pri najmladšom dieťati s omnoho staršími súrodencami.
Poz. v SANA Music je problematika klavírnej hry prispôsobená pre každú vekovú skupinu aby všetci boli schopní pochopiť čítanie notového zápisu a hrať oboma rukami na klavíri, avšak od určitej úrovne hry je už nevyhnutné cvičenie. Hru na klavíri je možné pri správnom prístupe využiť aj ako kompenzačný mechanizmus rozvoja mentálnych schopností, aktívnou spoluprácou oboch mozgových hemisfér. Dieťa sa však musí slobodne rozhodnúť, že mu intenzívnejšie cvičenie na klavíri stojí za námahu, pretože v mnohých prípadoch, pre tento typ detí, klavír nebude ich obľúbený hudobný nástroj. Iný hudobný nástroj podľa ich výberu, by im a všetkým navôkol, z dlhodobého hľadiska priniesol omnoho viac radosti. A na trénovanie oboch hemisfér je k dispozícii veľké množstvo zábavnejších aktivít.:)
Elektronické klávesové nástroje
- malé prenosné klávesové nástroje = keyboard
- kupujú sa deťom ako výchovné hudobné hračky, ktoré majú rôzne rytmy a zvuky aj s návodom pre samoukov.
- ak majú slúžiť k výuke musí byť klaviatúra "citlivá na dotyk", rozsah aspoň 4 oktáv a klávesy široké ako pre klavír
- elektrické klavíri, ktoré napodobňujú zvuk mechanického klavíra
- výhodou je, že nie je potrebné ich ladiť
- zaberajú menej miesta
- ľahko prenosné v rámci domu
- možnosť použitia slúchadiel
- moderný vzhľad
- pre staršie deti vyberať aj s midi portom
- elektronické organy s dvoma manuálmi a pedálmi
- nebývajú prvým nástrojom dieťaťa
- vhodné na experimentovanie so zvukom, rytmami a efektmi
- možnosť použitia slúchadiel
- syntetizátory a hudobné workstation
- nie sú výukové nástroje, sú drahé
- vhodné na improvizáciu, komponovanie, experimentovaním so zvukom, rytmami a efektmi
- sú potrebné ďalšie zariadenia – rozhranie, sekvencer, rytmický box, pamäť, nahrávacie zariadenia a počítač
Klasická gitara:
- je moderný nástroj = hudobný nástroj zajtrajška
- hra na gitare je rovnako obtiažna ako na klavíri alebo husliach
- gitarista vyludzuje zvuk opakovaným brnkaním prstov pravej ruky do strún
- dostupný, nekonečný repertoár pre všetky vekové skupiny
- tichý nástroj, nerušivý aj pri prvých pokusoch začiatočníka
- po prekonaní počiatočnej fázy je potrebná relatívne malá rodičovská podpora
- deťom s nedostatkom dôvery prináša hra na gitaru dôležité uznanie od vrstovníkov
- je podobne ako klavír sebestačným nástrojom
- technika hry na gitare a čítanie nôt sú psychicky náročné, je potrebné cvičiť na zvládnutie obtiažnejších skladieb
- fyzicky hru zvládne aj krehké, napr. astmatické dieťa, ktoré potrebuje odviesť pozornosť od svojho zdravotného stavu
- nástroj pre začiatočníka nie je drahý
- dieťa na rozdiel od sláčikových alebo plechových nástrojov nepotrebuje perfektný hudobný sluch
- hráč na klasickej gitare nemá veľa príležitostí hrať v kapele, čo deťom umožní v neskoršom veku skôr akustická, elektrická a basová gitara

Telesné predpoklady:
- hráč používa 7 prstov a palec pravej ruky, kde sa rozvíja pomerne dokonalá koordinácia prstov. Výhodu na začiatku majú deti s obratnými prstami (podobne ako pri modelovaní, vyšívaní)............
- Správna hra na gitare rozvíja značnú silu v prstoch, zápästí a predlaktí.....
- prsty ľavej ruky sa musia vycvičiť aby sa vyrovnali so značným rozpätím 4/4 tzv. celej gitary (u detí sa začína menším nástrojom – 3/4 tzv. trojštvrťová, 1/2 tzv. polovičná)........
Psychické predpoklady:
- dieťa pripravené na psychickú prácu s učením schopné vstrebať abstraktné predstavy a udržať informácie.........
- vhodné počítanie spamäti ...........
- dieťa prirodzene metodické a svedomité...........
Povahové predpoklady:
- ukľudňujúce držanie a hra na nástroj pri tele je príjemná majetníckym a strádajúcim deťom......
- zberatelia, sporiace deti.......
- vecne uvažujúce, ktoré nestoja o otvorené alebo rovnocenné vzťahy.......
- sebestačné a nezávislé deti, ochotné pilne a odhodlane pracovať na svojej nezávislosti......
- deti, ktoré sú radi sami.........
Harfa
- nástroj je vysoký 150 cm a široký 120 cm, ktorý v domácnosti potrebuje viac miesta
- hráč brnká na 46 strún (a musí ich aj ladiť!), pomocou 2 palcov a 8 prstov, obsluhuje 7 pedálov dvomi nohami
- deti si harfu vyberajú zriedka, no vyberú si ju tie, pre ktoré je nebeským nástrojom s nadpozemským zvukom
- veľmi drahý nástroj, preto možno trvá aj 2-3 roky kým sa nástroj zabezpečí. V danom čase je dobrou prípravou hra na klavír, kde sa dieťa zoznámi s husľovým aj basovým kľúčom
- harfa je vynikajúci sprievodný nástroj pre spev, či už spieva sám harfista (-tka) alebo sprevádza niekoho.
- pri hľadaní učiteľa je najlepšie kontaktovať harfistu v orchestri, pretože väčšina učiteľov nemá konkrétne znalosti o hre na harfe

III. fáza: DOKONČENIE VÝBERU HUDOBNÉHO NÁSTROJA
V užšom výbere nástrojov pre Vaše dieťa je teraz niekoľko nástrojov, ktoré nemajú v súhrnnej tabuľke predpokladov ani jeden krížik. Väčšinou sa tam ocitnú dva alebo tri nástroje. A jeden z nich bude ten správny, ktoré si najčastejšie vyberá už dieťa.
Preškrtanie zoznamu bez dieťaťa
Vyberte menej vhodné nástroje v nasledujúcom poradí:
1) nástroje, ktorých tón sa najmenej podobá hlasu vášho dieťaťa, pretože deti si prirodzene vyberajú nástoj, ktorý znie podobne ako ich hlas
2) nástroje, ktorých kúpa alebo prenájom by boli finančne náročné
3) nástroje, ktoré nechcete mať doma kvôli ich veľkosti a náročnému prenosu
4) nástroje, pre ktoré vo svojom okolí nenájdete učiteľa.
Užší výber nástroja bez dieťaťa
Poznačte si kladné znamienko len pri tých nástrojoch, pri ktorých ste predtým v tabuľke súhrnných predpokladov neurobili krížik.
Posledný výber prebieha v spolupráci s dieťaťom
Je vhodné ak prebehne formou vyskúšania si rôznych nástrojov dieťaťom s odbornou inštruktážou dospelého, najlepšie učiteľa (na workshopoch, v hudobninách, hudobných kurzoch a pod.) a následne dieťa informuje rodiča, ako sa rozhodlo. Dieťa samo vie spoznať, ktorý nástroj mu bude vyhovovať. Spolu zhodnoťte výber nástroja, pretože najprimeranejší hudobný nástroj môže byť najdôležitejším predmetom, aký kedy svojmu dieťaťu kúpite.
Poz. v SANA Music Vám vieme ponúknuť hru na drevených dychových nástrojoch a strunových (okrem harfy). Ak uvažujete pri výbere hudobného nástroja, napr. o sláčikových či bicích nástrojoch, či iných, pre viac informácií o daných nástrojových skupinách Vám odporúčame publikáciu A. Ben Tovim – D. Boyd: Hudební nástroj a naše dítě (Vyberte svému dítěti nejvhodnejší nástroj).

Spracovala: Mgr. Dravecká Mikulová Zuzana, DiS.art
Skrátenú verziu Ben – Tovim / Boydovej metódy výberu hudobného nástroja vo formáte PDF vhodnú pre tlač nájdete tu: